Zalando – bærekraftig moteplattform

I mange år nå så har det vært et økt fokus på bærekraftig utvikling, spesielt hos virksomheter som nå velger å gå for en bærekraftig forretningsmodell. En forretningsmodell er beskrivelsen av hvordan en virksomhet skaper, leverer og fanger verdi. Når virksomheter velger å implementere bærekraft i forretningsmodellen deres så kan det bidra til å skape verdi for samfunnet og miljøet. Menneskes handlemønster har endret seg drastisk og nå bryr flere seg om hvordan klærne de kjøper er produsert og hvor de kommer fra. Dette fører til at virksomheter må bidra mer til bærekraftighet og slenge seg på. I dette blogg innlegget skal jeg se på hvor bærekraftig Zalando er og hva de gjør for å bidra i den grønne utviklingen.

Zalando vil gjøre alle merkene sine bærekraftige

Innen 2023 skal alle de 2000 eksterne motemerkene som den tyske nettaktøren jobber med ha utvidet informasjon til sine kunder om sine verdikjeder. Og de som ikke er villige til å gjøre nødvendige endringer, vil bli skrotet fra nettbutikken. 400 av Zalando sine merker er allerede blitt med i bærekraftsprogrammet, som består av en undersøkelse på 250 spørsmål om selskapenes verdikjeder.

Hvis du har vært inne på Zalando så har du kanskje lagt til at noen plagg er merket med «bærekraftighet». Dette betyr at disse enkelt plaggene oppfyller kriteriene som er satt for bærekraft. Et av kriteriene som må oppfylles er at produktet er produsert med minst 70% økologiske produktet. Under produktet kan man finne en egen informasjons-boks som beskriver hvordan produktet er bærekraftig. Under ser vi et eksempel tatt fra produktet «Tiwel mora summerlee skjorte» som er et bærekraftig produkt.

skjermdump tatt fra Zalando.no

Strategi
I dag har veldig mange mennesker blitt veldig opptatt av bærekraft og miljø. Det fører til at virksomheter ønsker å ha disse som deres kunder, og det fører til mye som virksomhetene kan yte godt av. Bærekraft for virksomheter fører blant annet til:

  • Lojale kunder
  • Økt oppmerksomhet 
  • Høy tillit i markedet

Zalando synliggjør sitt fokus på bærekraft gjennom flere ulike strategier. YouTube er en plattform hvor det finnes et bredt antall kundegrupper som Zalando kan ta nytte av. «Inside Zalando» er en YouTube kanal Zalando har opprettet hvor de ofte legger ut videoer rettet mot bærekraft og effektivisering av transport og logistikk. Hvert år holder Zalando en årlig pressekonferanse hvor blant annet bærekraft har vært et viktig tema på agendaen gjennom de siste årene. Vi kan også finne Zalandos bærekrafts mål og tiltak på deres «corporate website». På nettsiden beskriver Zalando sitt syn rundt bærekraft og miljø, blant annet hva som har blitt gjort, hva som skal gjøres fremover, men ikke minst deres strategi som har som mål å gi mer tilbake til deres forbrukere enn hva de tar fra kloden vår. Zalando har også andre mål de ønsker å følge som blant annet:

  • Definere bærekraftig mote
  • Øke levetiden på klesprodukter
  • Redusere karbonutslipp
  • Endre innpakning, mindre avfall


Kildeliste
https://www.innomag.no/zalando-satser-sterkt-pa-a-bli-en-baerekraftig-moteplattform/

https://melkoghonning.no/zalando-vil-gjore-alle-merkene-sine-baerekraftige/

About the author

rahimayari

View all posts

2 Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *