På med brillene – VR-Teknologi

VR i opplæring: Kan VR-teknologien revolusjonere opplæring? - FrontCore
Bildet hentet fra: https://frontcore.no/blogg/kan-vr-revolusjonere-opplaering/

I mitt forrige blogg innlegg fokuserte vi på kunstig intelligens og hvordan denne utviklingen vil påvirke samfunnet. I dag skal vi snakke om en ny type teknologi som har kommet for å bli. VR teknologi er en av de nye teknologiene som har kommet til Norge og har hatt en stor teknologisk utvikling. «Ekspertene har i flere år sett på VR som den «neste store plattformen» – det neste steget innenfor interaktive opplevelser. Nå er teknologien endelig moden nok til å bli allemannseie» (Online, 2020). Vi er nå i en fase hvor VR ikke er for de spesielt interesserte lenger, dette er fordi teknologien har utviklet seg drastisk og er både mer tilgjengelig og rimeligere enn noen gang før. Men det er faktisk i ferd med å slå gjennom på massemarkedet. Takket være teknologien fra mobiltelefoner og utviklingen innen prosessorer og skjermer.

VR står for Virtual Reality. På norsk kaller vi det virtuell virkelighet. Men hva er dette egentlig … og hva skal vi med det? 
Meningen med VR teknologi er å gi brukeren følelsen av å ikke kunne skille mellom bruken av VR briller og den reelle virkeligheten. VR teknologien skaper en illusjon ved at man for eksempel kan være i et annet rom hvor man kan gjøre forskjellige ting. VR kan defineres som tilsynelatende virkelig, og handler nemlig om å kunne skape overbevisende illusjoner, illusjonen av å virkelig kunne være fysisk tilstede i et kunstig miljø du ellers ikke kunne vært. Disse «kunstig miljøene» er ofte dataprogrammert. For å kunne oppnå effekten av illusjonen ved hjelp av VR teknologi så man må ha på VR-briller. VR briller dekke hele synsfeltet, headsetet er stereoskopisk og gir et tredimensjonalitet og dybdesyn. Det er viktig at brukeren oppfatter hvor man beveger hodet slik at man ikke bryter illusjonen. Sist, men ikke minst så trenger man headset. Dette er fordi lyden er en svært viktig del av illusjonen.

Ved hjelp av VR-briller får elevene prøve seg i sitt fremtidige yrke
I en artikkel om VR teknologi så mener Professor Ekaterina Prasolova-Førland ved NTNU at hun håper at VR-briller kan integreres mer i skoleundervisning. Prasolova-Førland forteller at VR kan brukes til trening og læring i alle områder. Prasolova-Førland mener at bruken av VR i Norske skoler gir en mer erfaringsbasert læring. Hun ser stort potensial for VR-teknologi i skolen: – «Teknologien kan gi mange muligheter man ikke får med tradisjonell undervisning. Man kan dra på klassetur til Australia, til månen, Mars eller havets bunn» (Utdanningsnytt, 2022). Fagmiljøer har i dag utviklet virtuelle læringsmiljøer for å lære elever språk, historie og matematikk. Ved hjelp av VR teknologien kan man øve på ting som kanskje kunne vært for vanskelig, dyrt eller risikabelt å gjøre i virkeligheten. Dette kan blant annet være å trene på hjernedisseksjon, sjekke bil bremser eller blande kjemikalier.

Utviklingen av VR teknologien har også ført til at andre sektorer tar i bruk denne teknologien. Blant annet har eiendomsmeglere begynte å ta i bruk denne teknologien hvor brukeren kan se eiendommen de er interessert i uten å måtte dra dit.

Sammen med Nardo bil og datastudenter ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) utviklet Geir Ketil Ulrichsen en app hvor én av oppgavene var å sjekke bilbremser.
Sammen med Nardo bil og datastudenter ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) utviklet Geir Ketil Ulrichsen en app hvor én av oppgavene var å sjekke bilbremser. (Utdanningsnytt, 2022)

Ønsker dere å vite mer om hvordan denne teknologien kan revolusjonere klasserommene og læring, så kan dere les mer om dette i denne artikkelen: https://www.utdanningsnytt.no/teknologi/ved-hjelp-av-vr-briller-far-elevene-prove-seg-i-sitt-fremtidige-yrke/309097

Hvilke fordeler og ulemper er det VR teknologien bringer?

Fordeler:

  • Trening og utdanning for blant annet elever
  • Trygt og rimelig
  • Arkitektur og planlegging
  • Underholdning og gaming
  • Hjelp og healing

Ulemper:

  • Ikke de samme konsekvensene når det kommer til læring i virkeligheten og gjennom VR
  • Fortsatt ny
  • Samhandling av virtuelle miljøer

Mulige positive og negative konsekvenser ved bruk av VR teknologi
Det er ingen tvil at VR teknologien vil bli brukt mer i fremtiden og vil gjøre en stor endring i markedet. Men det har sine konsekvenser, både positive og negative. Vi må være klare for at slike digitale teknologier vil bidra til store endringer. Slike teknologier som VR kan ha negativ påvirkning for berørte parter som tradisjonelle leverandører, transportører osv.

Ved bruk av VR på skoler vil elever vil oppleve nye måter å lære på og det kan være en positiv endring. Flere vil kunne lære mer om ulike yrker og hvordan man utfører ulike arbeidsoppgaver uten at det skal være farlig. Men VR teknologi kan også føre til at flere blir mindre sosiale, noe mange allerede har blitt på grunn av Covid.

VR Teknologi og digital markedsføring
Vi har sett at det er flere sektorer som eiendomsmeglere og arkitekter som bruker VR teknologien til å gi kjøpere muligheten til utforske huset de er interessert i uten å måtte dra til det. Det er en fin måte for disse sektorene å markedsføre sine produkter, samt at det er mye enklere for begge parter.

Referanseliste
https://www.online.no/trender/vr-for-dummies/

https://www.utdanningsnytt.no/teknologi/ved-hjelp-av-vr-briller-far-elevene-prove-seg-i-sitt-fremtidige-yrke/309097



About the author

rahimayari

View all posts

1 Comment

  • Hei igjen, Rahim!

    VR-teknologi er et spennende tema! Du har en fin lengde på innlegget, opptil 800 ord er anbefalt for veien mot et kvalitetsinnlegg! Det er også fint at du har underoverskrifter og punktlister for å bryte opp innlegget.

    Overskriften din er lite spennende og jeg vil sterkt anbefale å arbeide videre med den, også som skrevet tidligere. I tillegg vil jeg utfordre deg til å benytte hyperlinker underveis i innlegget i lys av referanser, gjerne i slutten av innlegget også.

    Lykke til videre!

    Thea K, studentassistent

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *